سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اگر بر دشمنت دست یافتى بخشیدن او را سپاس دست یافتن بر وى ساز . [نهج البلاغه]

امام زمان

 
 
ضرورت طرح مباحث مهدویت(یکشنبه 87 مرداد 20 ساعت 5:3 عصر )

بسم الله الرحمن الرحیم

جلسه اول:

موضوع:ضرورت طرح مباحث مهدویت

در بدایت امر وقبل از پرداختن به موضوعاتی که راجع به حضرت مهدی است این سؤال خواه یا ناخواه به مخیله ی هر شخصی خطور می کند که الزام وضرورت طرح این گونه مسائل چیست؟ آیا صرفا ً مسائلی میباشد که دانستن آنها به ندانستنشان ارجحیت دارد یا نه مسایل ومباحثی است که درک عمیق از آن ها لازمه ی شیعه بودن یا در لفظ عامه مسلمان بودن است؟ لذا بر آن شدیم که قبل از رسیدن به اثبات امامت ،اصول وفروع آن به اهمیت امر بپردازیم. چراکه شیرینی ادامه ی هر امر همانا در دانستن اهمیت آن میباشد.

چون در بخش اول مباحث که عمدتا بیان اهمیت امر، از کلام معصومین می باشد. لذا مقدمه ی زیررابیان می کنیم:

الف:علم رجال: علمی است که صحت احادیث را بررسی میکند وآن هارا به چند بخش اصلی تقسیم مینماید:

1-احادیث صحیح: حدیثی است که راوی آن قابل اعتماد وعادل باشد وتاریخ وکثیر مورخان صداقت وی در بیان کلام را تأیید کرده باشند.

مثال:فرض کنید ما بدانیم که از آقایان الف،ب،ج ود- الف وب وج خصوصیات بالا را دارند و د آدم دروغ گویی است من در کتابم 2 جمله خبری آورده ام اولی: از الف شنیدم که ب می گفت که ج می گفت آقای ش امروز به مدرسه نمی آید 2- : از الف شنیدم که ب می گفت که ج می گفت که د میگفت آقای ش امروز به مدرسه می آید با دقت در اخبار بالا معلوم می شود که خبر 1 درست است وکاملا صحیح می باشد تقریبا به خبر اول صحیح می گویند

2-احادیث احسن:خصوصیات حدیث صحیح را دارد ولی مثلا از 10 راوی آن در تاریخ اشاره ای به عدل 1 یا2 نفر از راویان نشده واشاره ای به بی عدلی آن ها نیز نگشته است

3-احادیث متواتر: تعداد کثیری از راویان آن را نقل کرده اند به طوری که اصلا ً نمی شود در آن شک کرد

مثال: شما نگهبانی در یک سرباز خانه هستید یکی از سربازان به شما میرسد ومی گوید یکی از انبار ها آتش گرفته شما اعتنایی به خبر او نمی کنید به همین ترتیب سرباز دوم، سوم و....دهم ...وپنجاهم عین همین خبر را به شما میدهند با ورود سرباز 51و علم به این که آن ها توانی نکرده اند شما یقین میکنید که انبار آتش گرفته مثلا حدیث غدیر متواتر است وقطعا هم شیعیان با دشمنان علی توانی نکرده اند

4-:حدیث ضعیف : نمی شود به آن و راویانش اعتماد کرد.

منظور از گفتن این مقدمه این بود که اگر در اثنای بحث ضرورت به حدیثی بر خوردیم وخواستیم استدلال کنیم هرگز این ذهنیت پیش نیاید که ما این حدیث را قبول نداریم واصلا قابل اعتماد نیست تشخیص قابل اعتماد بودن یا نبودن احادیث کار خبرگان غیر مغرض در مباحث حدیثی است وبه هیچ وجه شکمی نیست. مطلب دوم این بود که حدیث صحیح خط قرمزاست بدین معنا که هروقت در مباحثی که پایه ی آن حدیث بود به صحت حدیث پی بردیم به هیچ وجه حق شک در حدیث را نداریم چراکه شک در حد یث صحیح السند همان وشک در فرمایش امام همان است.

ادامه دارد.............







بازدیدهای امروز: 1  بازدید

بازدیدهای دیروز:0  بازدید

مجموع بازدیدها: 3196  بازدید


» لوگوی دوستان من «
» اشتراک در خبرنامه «