سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر که را نهال خوى و خلق به بار بود ، شاخ و بر او بسیار بود . [نهج البلاغه]

امام زمان

 
 
آیه هفته(شنبه 87 مرداد 26 ساعت 7:11 عصر )

آیه هفته:

(اهدنا الصراط المستقیم):

خدایا مارا به راه راست هدایت فرما(1)

امام صادق علیه السلام فرمود:منظور از صراط مستقیم امیرالمؤمنین است(2)

امام صادق فرمود:خداوند صراط مستقیم را امیر المؤمنین معرفت وشناخت به آن حضرت قرار داده است(3)

امیر المؤمنین علیه السلام فرمود:من صراط مستقیم خدا ودستگیره ی محکم وناگسستنی اوهستم(4)

رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم

به امیر المؤمنین علیه السلام فرمود:تو راه روشن خدا وصراط مستقیم ورهبر دینی هستی(5)

رسول اکرم فرمود:خداوند علی همسر وفرزندان اورا حجت وراهنمای مردم قرارداد.آنان درهای دانش من هستند که به سوی مردم گشوده شده اند کسانی که از آنان بهره بگیرند واز ایشان پیروی کنند در صراط مستقیم دین قدم گذارده اند(6)

امام باقرعلیه السلام واو از پدرش واز جد خود رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم

نقل فرمود:هر کس دوست داشته باشد مانند باد تند از صراط بگذرد وبدون حساب وارد بهشت شود باید ولی ووصی وصاحب و جانشین من علی ابن ابی طالب رادوست داشته باشد وهرکس بخواهد بی درنگ وارد دوزخ شود پس ولایت اورا نپذیرد آن گاه فرمود به عزت وجلال پروردگارم سوگند که علی در رحمت الهی است که جز باولایت او کسی به خدا نخواهد رسید واوصراط مستقیم خداوند است وخداوند در روز قیامت از ولایت اوسؤال خواهد کرد(7)

ابن عباس در تفسیر اهدنا الصراط المستقیم گفته است : یعنی ای بندگان خدا بگویید:خدایا مارا به سوی محبت محمد واهل بیتش ارشاد فرما(8)

1-قرآن مجید سوره فاتحه آیه 6

2-معانی الاخبار ج1 ب22 ح373

3-بحار جلد 35ص373

4-بحار ج8ص70

5-بحار ج38ص 92

6-بحار ج38ص 92



 
حدیث هفته(شنبه 87 مرداد 26 ساعت 7:11 عصر )

حدیث هفته:

شخصی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم)خواست کاری به او بیاموزد که سبب دخول بهشت شود فرمود نماز های پنجگانه را بخوان روزه ی ماه رمضان را بگیر غسل جنابت کن علی وفرزندان معصومش را دوست بدار وار هر دری که می خواهی وارد بهشت شو به آن خدایی که مرا به مقام وحی ونبوت مبعوث کرده اگر هزار نماز بگذاری وهزار حج بروی وهزار روزه بگیری وهزار جنگ بروی .هزار جنگ برویوهزار بنده آزاد کنی وتورات وانجیل وزبوروقرآن را قرائت کنی وهمه انبیا را ملاقات کنی وخدا را عبادت کنی وهزار غزوه وهزار حج وعمره باهر پیامبری انجام دهی ودر قلب تو حب علی واولادش نباشد باسایر دوزخیلن وارد جهنم میشوی ،حاضران به غایبان اطلاع دهند.

ارشاد القلوب ج2،ص253



 
ضرورت طرح مباحث مهدویت(یکشنبه 87 مرداد 20 ساعت 5:3 عصر )

بسم الله الرحمن الرحیم

جلسه اول:

موضوع:ضرورت طرح مباحث مهدویت

در بدایت امر وقبل از پرداختن به موضوعاتی که راجع به حضرت مهدی است این سؤال خواه یا ناخواه به مخیله ی هر شخصی خطور می کند که الزام وضرورت طرح این گونه مسائل چیست؟ آیا صرفا ً مسائلی میباشد که دانستن آنها به ندانستنشان ارجحیت دارد یا نه مسایل ومباحثی است که درک عمیق از آن ها لازمه ی شیعه بودن یا در لفظ عامه مسلمان بودن است؟ لذا بر آن شدیم که قبل از رسیدن به اثبات امامت ،اصول وفروع آن به اهمیت امر بپردازیم. چراکه شیرینی ادامه ی هر امر همانا در دانستن اهمیت آن میباشد.

چون در بخش اول مباحث که عمدتا بیان اهمیت امر، از کلام معصومین می باشد. لذا مقدمه ی زیررابیان می کنیم:

الف:علم رجال: علمی است که صحت احادیث را بررسی میکند وآن هارا به چند بخش اصلی تقسیم مینماید:

1-احادیث صحیح: حدیثی است که راوی آن قابل اعتماد وعادل باشد وتاریخ وکثیر مورخان صداقت وی در بیان کلام را تأیید کرده باشند.

مثال:فرض کنید ما بدانیم که از آقایان الف،ب،ج ود- الف وب وج خصوصیات بالا را دارند و د آدم دروغ گویی است من در کتابم 2 جمله خبری آورده ام اولی: از الف شنیدم که ب می گفت که ج می گفت آقای ش امروز به مدرسه نمی آید 2- : از الف شنیدم که ب می گفت که ج می گفت که د میگفت آقای ش امروز به مدرسه می آید با دقت در اخبار بالا معلوم می شود که خبر 1 درست است وکاملا صحیح می باشد تقریبا به خبر اول صحیح می گویند

2-احادیث احسن:خصوصیات حدیث صحیح را دارد ولی مثلا از 10 راوی آن در تاریخ اشاره ای به عدل 1 یا2 نفر از راویان نشده واشاره ای به بی عدلی آن ها نیز نگشته است

3-احادیث متواتر: تعداد کثیری از راویان آن را نقل کرده اند به طوری که اصلا ً نمی شود در آن شک کرد

مثال: شما نگهبانی در یک سرباز خانه هستید یکی از سربازان به شما میرسد ومی گوید یکی از انبار ها آتش گرفته شما اعتنایی به خبر او نمی کنید به همین ترتیب سرباز دوم، سوم و....دهم ...وپنجاهم عین همین خبر را به شما میدهند با ورود سرباز 51و علم به این که آن ها توانی نکرده اند شما یقین میکنید که انبار آتش گرفته مثلا حدیث غدیر متواتر است وقطعا هم شیعیان با دشمنان علی توانی نکرده اند

4-:حدیث ضعیف : نمی شود به آن و راویانش اعتماد کرد.

منظور از گفتن این مقدمه این بود که اگر در اثنای بحث ضرورت به حدیثی بر خوردیم وخواستیم استدلال کنیم هرگز این ذهنیت پیش نیاید که ما این حدیث را قبول نداریم واصلا قابل اعتماد نیست تشخیص قابل اعتماد بودن یا نبودن احادیث کار خبرگان غیر مغرض در مباحث حدیثی است وبه هیچ وجه شکمی نیست. مطلب دوم این بود که حدیث صحیح خط قرمزاست بدین معنا که هروقت در مباحثی که پایه ی آن حدیث بود به صحت حدیث پی بردیم به هیچ وجه حق شک در حدیث را نداریم چراکه شک در حد یث صحیح السند همان وشک در فرمایش امام همان است.

ادامه دارد.............



 
آیه ی هفته(یکشنبه 87 مرداد 20 ساعت 5:2 عصر )

بسم الله الرحمن الرحیم

آیه ی هفته:

بسم الله الرحمن الرحیم

تفسیر:

امیرالمؤمنین فرمود:هر آن چه در قرآن هست در سوره ی فاتحه هست وهر چه در فاتحه هست در بسم الله الرحمن الرحیم هست وهر آنچه در بسم الله الرحمن الرحیم هست در باء آن وهر چه در باءآن هست در نقطه ی آن میباشد ومن نقطه ی زیر باء هستم.(1)

درک نویسنده: بنظر می آید منظور امیر این بوده که همانطور که نمیشود ب بدون نقطه را خواند قرآن بدون علی نیز معنایی ندارد.

1-ینابیع المودة ج1 ص68

1-تفسیر امام سوره حمد ص203

 

 

 

 



 
حدیث هفته(شنبه 87 مرداد 19 ساعت 8:10 عصر )

بسم الله الرحمن الرحیم

حدیث هفته:

رسول اکرم فرمود :

محبت من واهل بیت من نفع دهنده است در هفت مکان هولناک:در موقع وفات ودر قبر وقت قیامت در موقعی که کتاب دست انسان داده میشود در موقع حساب ودر موقع سنجش اعمال ودر پل صراط.

 

بحار الانوار جلد 7 صفحه 248

 



   1   2      >




بازدیدهای امروز: 10  بازدید

بازدیدهای دیروز:2  بازدید

مجموع بازدیدها: 3394  بازدید


» لوگوی دوستان من «
» اشتراک در خبرنامه «